McDonald’s gaat vanaf volgende maand meer internetzuilen neerzetten bij zijn vestigingen in Nederland. Een proef bij vijf restaurants is geslaagd.
Op de internetzuilen kunnen bezoekers van de fastfoodketen tien minuten gratis internetten. Na die tien minuten herstart het systeem en is het de beurt aan een andere klant.
Marnix Simonis, woordvoerder van McDonald’s, kan niet zeggen hoeveel internetzuilen er de komende tijd bij de restaurants zullen verschijnen. “We zijn een franchise-organisatie. Dat betekent dat we de keuze aan de ondernemers overlaten. Maar we verwachten er veel van.”
Er wordt gebruikgemaakt van een ‘afgeschermd en beveiligd’ internet. “McDonald’s heeft een aantal sites uitgekozen waar bezoekers toegang tot hebben. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de vijftien grootste e-mailaanbieders”, aldus Simonis.
Daarnaast zal het mogelijk zijn om ‘online kranten te lezen, het weerbericht te bekijken, lokale VVV-informatie op te vragen en spelletjes te spelen’.
In Schotland besloot een McDonald’s vorige week nog te stoppen met het aanbieden van internet, omdat de klanten voortdurend op zoek gingen naar porno.
Simonis vreest niet dat de internetzuilen ten prooi zullen vallen aan hamburger etende vandalen. “De zuilen zijn onderhoudsvriendelijk en kunnen tegen een stootje. Daar is bij het ontwerp ook rekening meegehouden. Onder het toetsenbord kan een tray met je eten neergezet worden.”