Burgerjournalistieke sites gaan het helemaal worden in Nederland. Tenminste als het aan Talpa, PCM en Ilse Media (Nu.nl) ligt. De drie mediabedrijven zijn druk bezig met de ontwikkeling van sites waarop burgers hun nieuwsfoto’s kwijt kunnen. Talpa en PCM doen dat met Skoeps.nl. Ilse Media maakte woensdagavond plannen bekend voor een soortgelijk initiatief.
Skoeps.nl moet in oktober van start gaan, zo onthulde Planet maandag. Net als bij het Britse voorbeeld Scoopt is het de bedoeling dat internetters Skoeps.nl van nieuwswaardige foto’s en filmpjes gaan voorzien.
Talpa en PCM willen een netwerk van vijfhonderd ‘jonge Skoep-reporters’ opbouwen. Daarnaast moeten er nog duizenden gelegenheids-Skoepers stand-by staan. “De 500 officiële reporters moeten twee primeurs per week afleveren”, zo weet Planet.
De plannen van Talpa en PCM zijn ambitieus, maar de twee mediagiganten krijgen geduchte concurrentie van Ilse Media. De uitgever van onder meer Nu.nl en Startpagina heeft eveneens vergevorderde plannen voor een nieuwssite die wordt gevuld met foto’s, gemaakt door ‘gewone mensen’.
Bezoekersrecord
Ilse Media heeft daarbij het voordeel dat het met Nu.nl een ijzersterke troef in handen heeft. Eerder deze week vestigde Nu.nl een nieuw bezoekersrecord. De zwangerschap van Maxima en een boze Bill Clinton op Fox News zorgden ervoor dat de populaire nieuwssite voor het eerst de grens van 10 miljoen pageviews op een dag doorbrak. Het vorige record dateerde van 7 juli vorig jaar, toen in Londen terreuraanslagen plaatsvonden.
Hoewel het aantal pageviews van Nu.nl enigszins wordt vertekend doordat de pagina’s om de vijf minuten automatisch worden ververst, is er geen enkele Nederlandse nieuwssite die het qua bezoek zo goed doet als Nu.nl. Voor veel mensen is het bezoeken van de nieuwssite van Ilse Media dagelijkse routine. Vooral tijdens kantoortijden wordt Nu.nl goed bezocht.
De bezoekers voorzien de redactie ook nu al elke dag foto’s van nieuwsgebeurtenissen. “Dagelijks krijgen we meer dan honderd foto’s van het publiek”, vertelde Ilse-directeur Paul Molenaar woensdagavond tijdens het Ilse Media 2.0 evenement in Amsterdam. Slechts een klein deel daarvan wordt gebruikt: een aparte burgerjournalistieksite zou dan ook een uitkomst zijn.
Mobilereporters.org
Overigens hebben Talpa, PCM en Ilse Media niet de primeur van een Nederlandse burgerjournalistieksite met foto’s en video. In maart ging Mobilereporters.org al van start. Deze site, die is opgestart met steun van de Digitale Pioniers regeling van Stichting Nederland Kennisland, richt zich met name op jongeren.
Dit artikel verscheen op De Nieuwe Reporter.