Nederlands grootste internetuitgever, Ilse Media, wordt sinds enkele maanden geleid door een Belg: Joris van Heukelom.
Op zijn verjaardag liet Joris van Heukelom een frietkot aanrukken om de werknemers van Ilse Media te trakteren. Ook zijn accent laat er geen twijfel over bestaan: Van Heukelom is een geboren Belg. ‘Nadat ik de Vlaamse versie van TMF had opgericht, heeft Lex Harding me naar Nederland gehaald.
Mijn uitspraak amuseert mensen ongetwijfeld kostelijk , maar ik woon hier nu acht jaar en ben inmiddels net zoveel Nederlander als de anderen.’ Van Heukelom werkte in Nederland voor TMF/MTV, BNN en KPN. Eind januari begon hij als directeur bij Ilse Media, de grootste Nederlandse internetuitgever met succesvolle titels als Startpagina, Nu.nl en Kieskeurig.
Met de naamgever van Ilse Media, de zoekmachine Ilse, gaat het minder goed. Ilse is al lang niet meer de vanzelfsprekende plaats voor wie wat wil opzoeken. Een van de belangrijke technologen van de zoekmachine maakte onlangs zijn vertrek bekend. ‘De strijd met Google heeft Ilse reeds enkele jaren geleden verloren’, erkent Van Heukelom. ‘Maar dat moet je niet erg vinden, zulke dingen gebeuren. We zijn nu aan het kijken of we iets nieuws met Ilse kunnen doen, maar dat zal niet langer zijn als zoekmachine die tegenover Google wordt gepositioneerd.’
Ilse Media kon de afgelopen jaren uitgroeien tot een belangrijke internetspeler door een uitgekiende overnamestrategie. De tijd van de grote acquisities lijkt echter voorbij. ‘Met alleen maar slim kopen komen we er niet meer’, stelt Van Heukelom. ‘Alles wat nu nog te koop is, is ofwel te duur of het is Web voor Gevorderden – en daarvan moet je maar afwachten of die initiatieven een succes worden. Daarom wil ik nu ook een maak-cultuur introduceren.’
Internetkennis is voldoende aanwezig bij Ilse Media. ‘Een van de redenen om over te stappen was dat Ilse Media een online only bedrijf is. Er werken hier geen mensen die volstrekt analfabeet zijn als het op online aankomt’, vertelt Van Heukelom. Dat verklaart volgens hem ook het succes van veel sites van Ilse Media. ‘Nu.nl is bijvoorbeeld by far de grootste nieuwssite van Nederland. Als Nu.nl onderdeel was geweest van een krantenbedrijf, dan was het waarschijnlijk heel anders gelopen.’
Zelf deed Van Heukelom ervaring op met een krantenbedrijf (PCM) toen hij namens KPN betrokken was bij de oprichting van de gratis krant Dag . Dat werd geen onverdeeld succes. ‘Ik heb het puntje van mijn tong stukgebeten op dat dossier. Het knaagt nog steeds aan mijn ziel. Ik vond dat digital centraal moest staan. Achteraf kun je vaststellen dat het naïef was om te denken dat mij dat bij een traditioneel en kwalitatief krantenbedrijf als PCM zou lukken.’
Een vierde gratis krant is volgens Van Heukelom een ‘zinloos initiatief’. ‘De krantenmarkt is overvol en laat een dalende trend zien. Daarom vond ik dat we iets anders moesten gaan doen. Waarom zou je alleen maar journalisten moeten aannemen die stukjes tikken? Ik geloof in de kracht van beeld en digitale verspreiding van actualiteit. Waarom zou je niet een beeldkrant maken waarin elke dag twintig grote foto’s staan?’
Dit artikel verscheen in dagblad De Pers.