Boek Bomhoff blijkt ideaal kerstcadeau

Amerikaanse internetwinkels rapporteerden goede verkoopcijfers over de afgelopen feestdagen. Het vlaggenschip van de e-commerce, Amazon, verscheepte naar eigen zeggen 56 miljoen producten.

Overigens moet de omzetstijging van Amerikaanse online winkels wel in perspectief worden geplaatst. Volgens cijfers van de Amerikaanse overheid maken online bestedingen nog altijd maar een klein percentage uit van de totale uitgaven van de Amerikaanse consumenten.

In 2001 werd 37,7 miljard dollar (1,2 procent van het totaal) op internet uitgegeven. In het derde kwartaal van dit jaar – het laatste kwartaal waarvoor cijfers beschikbaar zijn – was tot percentage met 0,1 procentpunt gestegen tot 1,3 procent.

Bol.com

De bekendste online winkel van Nederland, Bol.com, deed het naar eigen zeggen ook goed. “De omzet tijdens de feestdagen was meer dan 50 procent hoger dan in 2001”, zegt directeur Daniël Ropers. Absolute omzetcijfers geeft Bol.com niet.

“Kopen op internet is nu definitief geaccepteerd als alternatief voor de kerstdrukte in de winkels en de stad”, zo verklaart Ropers de omzetstijging. Daarnaast profiteerde Bol.com volgens Ropers van de introductie van een dienst waarmee bezoekers naar cadeaus kunnen zoeken (“afgestemd op de smaak van de ontvanger”) en het aanbieden van console-games.

Voor de hand liggende cadeaus zoals de dvd’s van Lord of the Rings en Star Wars en de boeken van Youp van ’t Hek, Daphne Deckers en Baantjer deden het goed. “Daarnaast vloog ook het boek van Eduard Bomhoff de winkel uit. Dat was direct uitverkocht, maar bij ons kon je het blijven bestellen.”

Mogelijk willen de gulle gevers een stille hint geven aan de ontvangers. De titel van het boek van Bomhoff: `Blinde ambitie’. Het best verkochte boek in de categorie `business’ was `Hoe word ik een rat?’ van Joep Schrijvers.