Robert Ranzijn, sinds april directeur van de Ilse Media Groep, vertrekt. Hij wordt opgevolgd door Paul Molenaar, nu nog directeur van IDG.
Als reden voor zijn snelle vertrek voert Ranzijn ‘het sterk veranderde beursklimaat’ aan. Ranzijn werd in 2000 aangetrokken als chief financial officer (CFO) om Ilse naar de beurs te brengen. In april van dit jaar volgde hij oprichter Merien ten Houten op als CEO.
Nu een beursgang er door het slechte economisch klimaat voor internetbedrijven voorlopig niet in zit, heeft Ranzijn besloten uit te gaan kijken naar een andere baan. “Al blijft een beursgang op de lange termijn wel het uitgangspunt voor Ilse.”
Waar hij na Ilse aan de slag zal gaan, kan Ranzijn nog niet zeggen. “Het is nog veel te vroeg om me daar elke dag mee bezig te houden.” Ranzijn blijft tot 31 december 2001 aan de Ilse Media Groep verbonden om zijn werkzaamheden over te dragen aan Paul Molenaar die per 1 augustus bij het bedrijf in dienst treedt.
Molenaar is nu nog directeur van de Nederlandse vestiging van IDG, onder meer uitgever van WebWereld. Molenaar kijkt uit naar zijn nieuwe functie bij de Ilse Media Groep. “Het is een uitdaging om vanuit het marktleiderschap verantwoorde rendementen te genereren”, aldus Molenaar.
Op dit moment maakt de Ilse Media Groep geen winst. “Maar een aantal activiteiten brengt al wel geld in het laatje”, volgens Ranzijn. Het gaat daarbij waarschijnlijk vooral om Startpagina, de best bezochte site van Nederland die voor het grootste deel door vrijwilligers wordt onderhouden.
Molenaar zal er zorg voor moeten dragen dat in de toekomst alle onderdelen van de Ilse Media Groep zullen bijdragen aan de winst. De slechte situatie waarin de meeste internetbedrijven zich op dit moment bevinden, schrikt hem niet af.
“Het is op dit moment zwaar weer, maar ik geloof wel in het medium. Internet is niet meer weg te denken uit onze levens. Als er iemand geld gaat verdienen met internet, dan is het Ilse wel.” De Ilse Media Groep studeert op dit moment onder meer op de mogelijkheden om bezoekers geld te laten betalen voor content.
Voor Molenaar betekent de overstap naar de Ilse Media Groep ook een terugkeer in de moederschoot van VNU, waar hij redacteur was voor hij naar IDG vertrok. Het weerzien zal maar van korte duur zijn. De VNU Tijdschriftengroep, waar de Ilse Media Groep deel van uitmaakt, zal binnenkort worden verkocht.