Amev hoopt met reclame per e-mail klanten te winnen. De verzekeraar heeft daarvoor het omstreden bedrijf AbFab ingeschakeld.
Verscheidene lezers van WebWereld melden dat ze vrijdag ongevraagd een reclamemail van Amev hebben ontvangen. Via de e-mail roept Amev de ontvangers op om een ‘simpele test’ over ‘uw pensioensituatie’ op de site van de verzekeraar te doen.
Het ongevraagd reclame per e-mail versturen (spammen) is erg omstreden. De ontvanger van de reclameboodschap draait immers op voor de kosten (telefoontikken, tijdverlies).
De e-mail van Amev is verstuurd door het bedrijf AbFab. AbFab verzorgde eerder de reclame per e-mail voor NRC Handelsblad, De Telegraaf en Euronet. Deze mails lokten zonder uitzondering negatieve reacties uit en de verantwoordelijke bedrijven besloten hun excuses aan te bieden aan de klagende ontvangers van het bericht.
NRC Handelsblad schreef bijvoorbeeld: “Zoals we hadden kunnen en moeten weten is ongevraagde reclamemail op internet een hoofdzonde, die daar bekendstaat als ‘spam’. In onze eigen krant is er in de rubriek van Marie-José Klaver (…) nogal wat aandacht aan besteed. We zullen dus nooit meer zo’n wervingsactie per e-mail voeren.”
AbFab zelf heeft het overigens liever niet over spam, maar over ‘opt-out e-mail marketing’. Klachten daarover vindt het bedrijf vaak overtrokken. “Het aantal klagers komt overeen met het aantal mensen dat antwoordt: ‘Goh, wat leuk dat we e-mail van u ontvangen, ik maak al jaren gebruik van uw product of dienst.'”
Bij Amev was zaterdag niemand bereikbaar voor commentaar.