Bijna alle grote providers van Nederland willen zich onderwerpen aan een onafhankelijke geschillencommissie – een idee van de Consumentenbond.
Nadat eerder al de kabelinternetaanbieders (onder meer Chello, @Hom en Casema) overstag gingen, scharen nu ook Planet Internet, Het Net, XS4ALL, Versatel, Wanadoo, HCCNet en Speedlinq zich achter het initiatief van de Consumentenbond.
De Consumentenbond krijgt nu nog veel klachten over de klantenservice en ondersteuning van providers. Een geschillencommissie zal er volgens de bond toe leiden dat de providers problemen sneller en adequater oplossen.
Simon Hania, technisch directeur van XS4ALL, is blij dat zoveel providers het initiatief van de Consumentenbond omarmen. “Wij zijn hartstikke vóór een onafhankelijke geschillencommissie. Straks zal de overgrote meerderheid van de Nederlandse internetgebruikers daardoor worden beschermd. Dat is goed voor het vertrouwen.”
Het idee achter een geschillencommissie is dat klanten van aangesloten providers hun klachten ‘snel en goedkoop’ door de commissie kunnen laten behandelen. “Het is een stuk goedkoper dan naar de rechter stappen, zowel voor de klant als voor de provider”, aldus Hania. “We hopen natuurlijk wel dat onze klanten nooit naar de geschillencommissie zullen hoeven.”
Tiscali
De belangrijkste provider die nog op het lijstje van de Consumentenbond ontbreekt, is Tiscali. Volgens Tiscali-woordvoerster Margaret van Kempen is de provider nog in gesprek met de Consumentenbond.
“Wij zijn voor een geschillencommissie die een toegevoegde waarde heeft voor de consument en de bedrijven in de internetbranche”, zegt Van Kempen. Tiscali heeft echter wel bezwaren tegen het harmoniseren van de algemene voorwaarden – een andere wens van de Consumentenbond.
Door gemeenschappelijke algemene voorwaarden voor alle providers moet het makkelijker worden voor consumenten om providers met elkaar te vergelijken, stelt de bond. “Providers kunnen zich juist onderscheiden door hun algemene voorwaarden”, meent Van Kempen daarentegen.
Haken en ogen
Tiscali staat niet alleen in zijn zorgen over de algemene voorwaarden. Ook Chello meent dat er ‘haken en ogen’ zitten aan het voorstel om de voorwaarden te harmoniseren. “We willen er best eens over praten, maar denken niet dat alle providers op stel en sprong hun algemene voorwaarden zullen schrappen”, aldus Chello-woordvoerder Ronald van der Aart.
Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond bestrijdt dat de bond wil dat alle providers dezelfde algemene voorwaarden krijgen. “Dat is een groot misverstand. Er moeten juist verschillen blijven bestaan: anders valt er niets te concurreren.”
“Wat wij graag willen is dat de providers dezelfde definities voor bepaalde begrippen, zoals de downloadlimiet of fair use, gaan gebruiken. Daarbovenop mogen providers allerlei extraatjes aanbieden om de consumenten te paaien.”
SER
De Consumentenbond gaat binnenkort in SER-verband verder praten met de providers. De internetaanbieders die niet hebben gereageerd op de oproep van de bond, kunnen zich dan alsnog aansluiten.